Jag är en deterministisk kantlock..berk..?

Fin dag :)

Förutom när jag kom 5 minuter för sent till engelskan imorse och Elisabeth stirrade på mig när jag kom in och sade skarpt "AHA, one more!! O.O" Äh, jag ljuger, det va ganska roligt.

GREAT NEWS: Idag har jag för första gången någonsin använt världens mest besynnerliga hårprodukt, dust it (här antar jag att det vore på plats att påpeka att jag faktiskt är straight, trots att jag har använt dust it), vilket fungerade förvånansvärt bra (trots att mitt hår såg ut som kaoz idag, men vafan, det var första gången jag använde det!) För de som inte vet vad dust it är för något, så skulle man kunna jämföra det med en lämmin-kuppi-instant-soppa, fast för vax. Det är alltså nåt pulver som man strör på håret o så blir det awsomeness.


Min rubrik kanske jag borde förklara.
Jo att, det är så att vi har filosofi nuförtiden, och jag antog från före att ämnet skulle bli ganska kul, chill, soft, you name it! Jag hade fel, det är fucking fängslande! :D
Jag gillar det alltså. Och jag kommer troligen flumma runt med lite tankar nu och då och här, som nu.

Determinism, tron på att allting är förutbestämt. Alla händelser har en orsak, orsakerna har i sin tur orsaker, och så vidare. Tänk på det nästa gång du köper en chokladplatta, det var förutbestämt att du skulle köpa den, det var inte du som bestämde det, inte i grund och botten i alla fall.

Immanuel Kant
var en smart snubbe. Smart, eller åtminstone pårökt. Han säger att det vi ser, inte nödvändigtvis behöver vara det det är. Om vi ser en sten, uppfattar vi bara de egenskaperna av stenen, som vi kan uppfatta. Människan är begränsad i vad uppfattar. Inte hör vi en hundvissla heller, eller? Håller med hans teser.

Låter ett träd som faller i skogen om ingen är där och hör det? - Nej, ingen kan uppfatta det

John Locke var en lika smart snubbe. Han anser att alla ting har objektiva primära egenskaper, som t.ex. vikt, längd och hårdhet, som alla kan vara överens om. Dessutom säger han att alla ting har subjektiva sekundära egenskaper, som färg, smak, lukt, osv. Som ingen egentligen kan förmedla för någon. Ingen utom du vet hur du uppfattar färger, smaker eller lukter... Eller andra saker. Håller med hans teser.

Låter ett träd som faller i skogen om ingen är där och hör det? - Jo och nej. Ljud är vibrationer, vilket det ger ifrån sig. Men ingen är där som kan uppfatta dem.

George Berkeley... Nej. Han har fancy teorier om att saker bara finns när någon tänker på dem. Alltså att de inte finns om ingen tänker på dem. Intressant tanke, men den har sina fulheter, som t.ex. för att någonting osynligt (som glas) skall kunna existera, så måste man ta med ytterligare en betraktare, Gud, som tänker på allting samtidigt, vilket ju lite förstör hans från början ganska fina tes, så jag dissar "Gud-delen" (jag låter det vara osagt huruvida jag tror på att det finns någon Gud, han/hon/det/den/HURRDURR kan finnas, jag är inte ateist.)

Låter ett träd som faller i skogen om ingen är där och hör det? - Nej, trädet finns inte om ingen är där.


Dessa är tre klassiska metafysiska teser, som är ganska svåra att bevisa, och lika svåra att motbevisa, tro på det du vill, jag tror lite på alla :)

tl;dr?

Kommentarer
Postat av: Felix

Har nougatglass sin speciella smak om ingen är där och smakar på den, var en provfråga i ämnet. Tänk på det!

Postat av: Micke

Hm xD

2010-12-09 @ 20:12:34
Postat av: Simon Fucking Blomkvist

Damn, har läst en del om filosofi för ett par år sedan och har varit lite intresserad av det sen så länge jag kan minnas. Vill definitivt ha det i lusse!



Låter ett träd som faller i skogen om ingen är där och hör det? -Hur vet man att det faller?



Låter ett träd som faller i skogen om ingen är där och hör det?- Tänk om all materia har ett medvetande och kan höra?



Låter ett träd som faller i skogen om ingen är där och hör det? -Låter skogen om ingen faller i och ett träd är där som hör?

2010-12-09 @ 21:15:29
URL: http://dinsinomsom.tumblr.com
Postat av: Micke

Det här är ju då första kursen, och det är verkligen synd att man har den först i tvåan, men som dom säger; för att filosofera, så måste man ha något att filosofera om ^^



Träd#1: Man vet inte, det kanske inte ens är där, men under antagande att ett träd skulle vara där, skulle man höra det om det skulle falla?



Träd#2: O ena sidan tvivlar jag, i och med att det i de flesta fall jag vet om krävs en trumhinna, som består av .. en del saker ^^ Sen o andra sidan vet man ju ingenting om det vi inte vet, vilket låter väldigt självklart, men är i själva verket ganska mind-boggling, med tanke på vad detta har (eller rättare sagt, kan ha) för konsekvenser ^^



Träd#3: Wait what? xD

2010-12-09 @ 22:05:16
URL: http://mikaellindgren.blogg.se/
Postat av: Ämil

Är det fusk om man råkar ha en walkie-talkie där?

2010-12-09 @ 22:38:31
Postat av: Micke

Joo, walkie-talkies e fåsk ^^

2010-12-10 @ 13:55:11
URL: http://mikaellindgren.blogg.se/
Postat av: Rikard

Finns jultomten? Jag tror att man fick tre poäng på den frågan i provet.

Kant rimmar på fjant. Kantfjant.

Robert Nozick är nog min personliga favoritfilosof, för den som undrar.

2010-12-10 @ 20:58:32
Postat av: Anonym

Jag förstår inte riktigt det här med träden..

Att dom hörs, räknas det bara om det leder till elektriska signaler i någons skalle?

Eller räcker det med att det blir tryckvariationer i luften?

Eller har jag helt missat någonting?



Jag själv tycker att det skulle räcka med att tryckvariationer i marken och luften skulle räcka.

Alltså att det låter när det faller...

2010-12-13 @ 06:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0