Dream

Det var nog ett tag sen senast jag lade upp något här, så ja, detta blev tydligen bara ytterligare ett failat försök till blogg av mig.


(Den här raden är hitklistrad i efterhand, eftersom jag tycker att jag avrundade inlägget så bra och vill inte förstöra det, och skriver istället här att det händer saker i mitt liv och jag antagligen kommer skriva ett nytt inlägg om sånt också så småningom)


Just nu sitter jag hos Jockus på något som liknar lan, men jag var för lat för att ta med min egen dator, så jag sitter vid Bastis dator (då han sover). Och jisses vad skönt hans tangentbord är. Vilket är en av orsakerna varför jag skriver ett inlägg.

En annan orsak är då att jag är i en ganska obekväm situation, nämligen att jag har valet mellan att
a) GÅ hem från Klinten till Västernäs
b) Gå och lägga mig i ett rum fullt med tusentals snarkande pojkar
c) Vara uppe och slå död på tid (förslagsvis genom att blogga)

Då inget av alternativen uppfyller min ambition för den här helgen att kunna sova ut, vara utvilad dagen efter, och ta itu med att läsa in alla lektioner jag kommer missa under min utbytesvecka i Madrid, så är alla alternativ lika värdelösa.
Och då alternativ a och b kräver en iPod (som jag typiskt nog lämnade hemma, för jag hade ju tänkt fara hem ikväll), är c det minst värdelösa alternativet :)

Så här sitter jag nu, skriver av mig om precis allt (inte riktigt, men nånting iaf) och hoppas att åtimonste någon läser den. Eller ja, det kanske kvittar egentligen, men det är kul med feedback o sånt!

Då jag är en person som ofta spacear ut totalt i mina tankar och är mentalt nån helt annanstans, brukar jag ibland (särskilt på senaste) fundera på såhär knasiga saker. Börjar med den gamla godingen:

Déjà vu

Inte att jag har en Deja vu upplevelse just nu (ja, jag skippar apostroferna, de är jobbiga att skriva), men var kommer de ifrån?
En deja vu upplevelse är då känslan att man redan har varit med om en händelse. Fast man inte har det. Men det känns som det. För i och med att det är ohyggligt osannolikt att exakt samma händelse händer flera gånger, kan det ju inte riktigt vara så att man varit med om händelsen förut. Man skulle nästan kunna säga att man kan se in i framtiden. Fastän man inte är medveten om det.
Det svarar dock fortfarande inte på var de kommer ifrån.
Och då sådana är i princip omöjliga att påvisa under laboratorieförhållanden, är det lika omöjligt att empiriskt förklara vad det riktigt är, och var de kommer ifrån.
Men som tur är, så är de flesta av oss välsignade med en bra och fungerande hjärna, så kan vi med hjälp av uteslutningsmetoden anta att dessa skapas i våra drömmar. Vilket utgör en naturlig övergång till den andra saken jag tänker på särskilt mycke nuförtiden

Drömmar

När vi sover bearbetar hjärnan det vi upplevt under dagen (dock låter det inte så rimligt när man drömmer om nånting super-cp som omöjligt kan ha någon koppling till vad man varit med om under dagen, eller ens nånting man tänkt, men det stämmer nog ofta). Jag är inget fan av lucida drömmar, det är ganska läskigt enligt mig. Men jag tycker om drömmar som sådana, och brukar ibland känna att de har något budskap. En ganska flummig tanke när man först tänker på den, men sen o andra sidan, är det ju (antagligen) i drömmarna dejavuerna skapas, och således kan man ju, om man är öppen för flummiga ideer istället för att direkt stämpla dem som bullshit, tänka sig att drömmarna faktiskt kan berätta något om framtiden. Mums!

Ytterligare ett sammanhang man får av det är att då drömmarna både beror av det förflutna och säger något om vad som komma skall, kan man säga att framtiden beror av det förflutna! Oerhört revolutionerande insikt inte sant?
Naae, det är det ju förstås inte, men just eftersom det inte är det, så är det inte såå avlägset att tänka sig att ens drömmar är en kristallkula med vilka man kan ha insyn i framtiden.

Tyck vad du vill, men såna tankar snurrar i mitt huvud nuförtiden :)

Kommentarer
Postat av: Simon H

Fler inlägg? XDDD

2011-05-22 @ 09:38:44
URL: http://simonkolina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0